Zelfsturende verkeerslichten voor renovatie Velsertunnel

Verkeerslichten Velsen Heemskerk Onlangs is de Velsertunnel voor 9 maanden dicht gegaan in verband met renovatiewerkzaamheden. Hierdoor zijn de verkeerstromen in de IJmond gewijzigd. Niet alleen op de snelwegen, maar ook op de (omleidings)wegen door Beverwijk en Heemskerk. Om het verkeer zo goed mogelijk door te laten stromen heeft I-Real er mede voor gezorgd dat de verkeerslichten op de routes door Heemskerk en Beverwijk zelfsturend zijn geworden.

Hinder
Eén van de betrokkenen bij dit project is Reinier van Gent. Hij is projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond en verteld hoe ervoor wordt gezorgd dat het verkeer zo weinig mogelijk hinder ervaart van de afsluiting van de Velsertunnel. “I-Real heeft de verkeerslichten die op de (omleidings)routes door Beverwijk liggen, gekoppeld aan de verkeerscentrale van de gemeente Heemskerk. Deze gemeente gebruikte de webapplicatie H2gO/RealM2M van I-Real al voor het monitoren en aansturen van (afval)water- en andere verkeersobjecten.” Hierdoor kunnen de verkeerslichten op afstand gemonitord en mocht het nodig zijn, ook op afstand aangepast worden. “Doordat de gemeenten Heemskerk en Beverwijk elk een afgeschermd deel hebben binnen de applicatie, zijn de gemeenten in staat hun eigen installaties te beheren. Maar ook Omgevingsdienst IJmond heeft toegang tot de applicatie en kan de aangesloten verkeerslichten overzien”, zegt Van Gent.

Scenario’s en groentijden
Hoe houden we de IJmond bereikbaarAan het begin van de omleidingsroutes zijn extra telcamera’s geplaatst. Samen met de bestaande telpunten uit de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) wordt ieder minuut gemonitord hoeveel (extra) verkeer gebruik maakt van de omleidingsroutes. Van Gent: “Daarnaast zijn voor alle omleidingsroutes regelscenario’s gemaakt. Elk scenario bevat een aantal stuuropdrachten met groentijden om de doorstroming bij verschillende verkeersintensiteiten zo optimaal mogelijk te houden”. Deze scenario’s zijn in H2gO/RealM2M geïmporteerd. Wanneer het te druk wordt op een bepaald traject, zorgt het systeem van I-Real er automatisch voor dat de groentijden op dat traject verlengd worden, waardoor de doorstroming geoptimaliseerd wordt voor de verkeersbelasting op dat moment.

Extra verkeersbelasting
Zodra het drukker wordt dan gebruikelijk worden één of meerdere regelscenario’s geactiveerd en passen de verkeerslichten zich automatisch aan. “De tellingen geven weer dat we in de eerste week na de afsluiting van de tunnel, op het drukste moment, op de omleidingsroutes een extra verkeersbelasting van meer dan 50% hebben. Deze extra belasting verliep vrijwel zonder problemen. De scenario’s met extra groentijden doen hun werk, zoals ook in de grafieken in H2gO/RealM2M terug te zien is”, aldus van Gent.

Vergelijk verkeersdrukte na en voor de sluiting – klik om te vergroten

Renovatie Velsertunnel
De Velsertunnel in de A22 onder het Noordzeekanaal is bijna 60 jaar oud. Regelmatig rijden hoge vrachtwagens zich vast in de tunnel en de installaties en vluchtwegen in de tunnel zijn aan vervanging toe. Daarom wordt een grootscheepse renovatie uitgevoerd, die 9 maanden in beslag zal nemen. De voordelen die de renovatie uiteindelijk op moet leveren zijn onder andere een veiligere Velsertunnel, betere verkeersdoorstroming en gereed voor de toekomst.

Terug naar overzicht

"Wij geven onze klanten overzicht
en grip op hun infrastructuur"

Ook grip op uw
infrastructuur?

Bel ons op 0314 366 600

Stuur ons een e-mail
Nederlands Deutsch English
KVK Arnhem 09182897 IBAN NL25 ABNA 0527 9644 17